Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 27 kwietnia 2024 23:27
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

Nowe ceny za wodę i ścieki od 4 października

Nowe ceny za wodę i ścieki od 4 października
 Ceny i stawki opłat wynikające z taryfy na zbiorowe dostarczanie wody i zbiorowe odprowadzanie ścieków obowiązujące w Przedsiębiorstwie Wodociągów i  Kanalizacji sp. z o.o. w Starachowicach Decyzja z 19.09.2023 r. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie nr WA.RZT.70.80.2023/6  / Wyciąg/ Wejście w życie w/w decyzji 04.10.2023 r.

 

1. rok obowiązywania taryf, tj. od 04.10.2023 r. do 03.10.2024 r.

ujęcieNr grupy taryfowej dla dostarczania wodyCena wody w zł za m³Stawka opłaty abonamentowej w zł na okres rozliczeniowy
nettobruttonettobrutto
TrębowiecGrupa 15,195,617,978,61
Grupa 25,195,617,978,61
Grupa 35,195,613,363,63
Grupa 45,195,613,363,63
Grupa 55,195,613,363,63
Rataje            Grupa 66,136,627,978,61
Grupa 76,136,627,978,61
Grupa 86,136,623,363,63
Grupa 96,136,623,363,63
      
L.p.Nr grupy taryfowej dla odprowadzania ściekówCena ścieków w zł za m³Stawka opłaty abonamentowej w zł na okres rozliczeniowy
nettobruttonettobrutto
1Grupa 17,868,497,978,61
2Grupa 27,868,497,978,61
3Grupa 37,868,497,978,61
4Grupa 47,868,493,363,63
5Grupa 57,868,493,363,63

 

2. rok obowiązywania taryf, tj. od 04.10.2024 r. do 03.10.2025 r. 

ujęcieNr grupy taryfowej dla dostarczania wodyCena wody w zł za m³Stawka opłaty abonamentowej w zł na okres rozliczeniowy
nettobruttonettobrutto
TrębowiecGrupa 15,315,738,499,17
Grupa 25,315,738,499,17
Grupa 35,315,733,593,88
Grupa 45,315,733,593,88
Grupa 55,315,733,593,88
RatajeGrupa 66,336,848,499,17
Grupa 76,336,848,499,17
Grupa 86,336,843,593,88
Grupa 96,336,843,593,88
      
L.p.Nr grupy taryfowej dla odprowadzania ściekówCena ścieków w zł za m³Stawka opłaty abonamentowej w zł na okres rozliczeniowy
nettobruttonettobrutto
1Grupa 18,018,658,499,17
2Grupa 28,018,658,499,17
3Grupa 38,018,658,499,17
4Grupa 48,018,653,593,88
5Grupa 58,018,653,593,88

 

3. rok obowiązywania taryf, tj. od 04.10.2025 r. do 03.10.2026 r.

ujęcieNr grupy taryfowej dla dostarczania wodyCena wody w zł za m³Stawka opłaty abonamentowej w zł na okres rozliczeniowy
nettobruttonettobrutto
TrębowiecGrupa 15,355,788,829,53
Grupa 25,355,788,829,53
Grupa 35,355,783,734,03
Grupa 45,355,783,734,03
Grupa 55,355,783,734,03
Rataje                 Grupa 66,456,978,829,53
Grupa 76,456,978,829,53
Grupa 86,456,973,734,03
Grupa 96,456,973,734,03
      
L.p.Nr grupy taryfowej dla odprowadzania ściekówCena ścieków w zł za m³Stawka opłaty abonamentowej w zł na okres rozliczeniowy
nettobruttonettobrutto
1Grupa 18,108,758,829,53
2Grupa 28,108,758,829,53
3Grupa 38,108,758,829,53
4Grupa 48,108,753,734,03
5Grupa 58,108,753,734,03

 

 

Grupy taryfowe dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odporowadzania ścieków

ujęcieNr grupyGospodarstwa domowe, instytucje użyteczności publicznej oraz małe przedsiębiorstwa pobierające wodę do spożycia lub na cele socjalno - bytowe rozliczani na podstawie wskazań wodomierzaOkres rozliczeniowy
TrębowiecGrupa 1Gospodarstwa domowe, instytucje użyteczności publicznej oraz małe przedsiębiorstwa pobierające wodę do spożycia lub na cele socjalno - bytowe rozliczani na podstawie wskazań wodomierza1 miesiąc
Grupa 2Gospodarstwa domowe, instytucje użyteczności publicznej oraz małe przedsiębiorstwa pobierające wodę do spożycia lub na cele socjalno - bytowe rozliczani na podstawie wskazań wodomierza3 miesiące
Grupa 3Gospodarstwa domowe, instytucje użyteczności publicznej oraz małe przedsiębiorstwa pobierające wodę do spożycia lub na cele socjalno - bytowe rozliczani w oparciu o przeciętne normy zużycia wody1 miesiące
Grupa 4Gospodarstwa domowe, instytucje użyteczności publicznej oraz małe przedsiębiorstwa pobierające wodę do spożycia lub na cele socjalno - bytowe rozliczani w oparciu o przeciętne normy zużycia wody3 miesiące
Grupa 5Gmina za ilość wody przeznaczonej na cele przeciwpożarowe rozliczana na podstawie pisemych informacji straży pożarnej3 miesiące
Rataje                 Grupa 6Gospodarstwa domowe, instytucje użyteczności publicznej oraz małe przedsiębiorstwa pobierające wodę do spożycia lub na cele socjalno - bytowe rozliczani na podstawie wskazań wodomierza1 miesiąc
Grupa 7Gospodarstwa domowe, instytucje użyteczności publicznej oraz małe przedsiębiorstwa pobierające wodę do spożycia lub na cele socjalno - bytowe rozliczani na podstawie wskazań wodomierza3 miesiące
Grupa 8Gospodarstwa domowe, instytucje użyteczności publicznej oraz małe przedsiębiorstwa pobierające wodę do spożycia lub na cele socjalno - bytowe rozliczani w oparciu o przeciętne normy zużycia wody3 miesiące
Grupa 9Gmina za ilość wody przeznaczonej na cele przeciwpożarowe rozliczana na podstawie pisemych informacji straży pożarnej3 miesiace

 

Nr grupyNazwa grupy taryfowej dla zbiorowego odprowadzania ściekówOkres rozliczeniowy
Grupa 1Gospodarstwa domowe, jednostki budżetowe, instytucje publiczne, drobni przedsiębiorcy oraz zakłady przetwórcze odprowadzający ścieki komunalne rozliczani na podstawie ilości zużytej wody według wskazań wodomierza1 miesiąc
Grupa 2Gospodarstwa domowe, jednostki budżetowe, instytucje publiczne, drobni przedsiębiorcy oraz zakłady przetwórcze odprowadzający ścieki komunalne rozliczani na podstawie ilości zużytej wody według wskazań wodomierza3 miesiące
Grupa 3Zakłady odprowadzające ścieki komunalne rozliczane na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego1 miesiąc
Grupa 4Gospodarstwa domowe, jednostki budżetowe, instytucje publiczne, drobni przedsiębiorcy oraz zakłady przetwórcze odprowadzający ścieki komunalne rozliczani w oparciu o przeciętne normy zużycia wody1 miesiąc
Grupa 5Gospodarstwa domowe, jednostki budżetowe, instytucje publiczne, drobni przedsiębiorcy oraz zakłady przetwórcze odprowadzający ścieki komunalne rozliczani w oparciu o przeciętne normy zużycia wody3 miesiące

 

  1. Zakres świadczonych usług i lokalne uwarunkowania jej świadczenia mających znaczący wpływ na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków na terenie aglomeracji.

Przedsiębiorstwo wykonuje usługi o charakterze ciągłym w oparciu o własną sieć                    wodociągowo-kanalizacyjną na rzecz odbiorców usług, z którymi zawarła umowy                                na  dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków na warunkach określonych w w/w ustawie.                    Przedsiębiorstwo korzysta z ujęć wody: Ujęcie Trębowiec – położone na terenie gmin:                Mirzec-Iłża, ujęcie Rataje, ujęcie Wielka Wieś położone na terenie gminy Wąchock. Struktura produkcji wody  z w/w ujęć w roku 2022 jest następująca: 95,5% ujęcie Trębowiec, 4,5% ujęcia Rataje i Wielka Wieś. Ujęcie Wielka Wieś zostało wyłączone z eksploatacji 29.11.2022 r.; odbiorcy usług zaopatrywani dotąd wodę z tego ujęcia zostali podłączeni do ujęcia Rataje.  Woda z ujęcia Trębowiec (wysokość n.p.m. 190 m) jest przesyłana do głównej przepompowni przedsiębiorstwa (wysokość n.p.m. 265 m + wysokość wlewu  do zbiornika 8 m) przewodem o średnicy światła 600 mm  i długości 11 847 metrów. W jednej chwili we wskazanym przewodzie znajduje się 3 347 m³ wody,  która jest przesyłana na wysokość większą o 83 m niż wynosi poziom gruntu wskazanego ujęcia wody. W związku z powyższym przedsiębiorstwo ponosi wysokie koszty zakupu energii elektrycznej związanego z ujęciem wody                                        w Trębowcu. Za pierwszy kwartał 2021 r. zużycie energii elektrycznej na ten cel wyniosło                     825, 7 MWh, co przełożyło się na koszt 302, 3 tys. zł netto. Natomiast w pierwszym kwartale 2023 r. zużycie energii wyniosło 804,6 MWh (zmniejszenie zużycia nastąpiło na skutek wprowadzenia zasilania z własnego źródła) to koszt zakupu wyniósł 753,1 tys. zł. Zatem         mimo mniejszego zużycia energii o 21 MWh, jej koszt wzrósł o 450,8 tys. zł, a to na skutek znaczących podwyżek stawek za pobraną energię od 1/2023 r. Gdyby podane wartości liczbowe odnieść  do całego 2023 r. oznaczałoby to zwiększenie kosztu samego przesytu wody                               o 1 803,2 tys. zł, co stanowi 6% przychodu spółki za 2022 r. z tytułu działalności taryfowej. Fakt ten znacząco wpływa na ponoszone koszty  finansowe i ma decydujący wpływ na kalkulację cen i stawek zawartych  w taryfach. Jednocześnie przedsiębiorstwo podjęło działania zmierzające do zmniejszenia zakupu energii elektrycznej dla ujęcia Trębowiec poprzez instalację paneli fotowoltaicznych oraz na potrzeby oczyszczalni ścieków poprzez zamontowanie kogeneratora tj. urządzenia do stałego wytwarzania zarówno energii elektrycznej jak i cieplnej przy użyciu gazowego silnika spalinowego zasilanego biogazem pochodzącym z procesu oczyszczania ścieków. Wprowadzenie do eksploatacji wskazanego urządzania w lipcu 2021 r. pozwoliło na  następujące oszczędności w zużyciu energii elektrycznej: 7-12/2021 r. - 300 MWh, 1-12/2022 r. - 1 171,5 MWh, 1-5/2023 r. 462,8 MWh. Działania te doprowadziły do zredukowania poboru energii elektrycznej z sieci energetycznej w 2022 r. o 50%, zaś za okres pierwszych 5. miesięcy 2023 r. o 52%.

 Przedsiębiorstwo dostarcza wodę i odprowadza ścieki z gmin ( Starachowice, Mirzec, Brody, Wąchock, Suchedniów, Brody, Iłża, Pawłów), których łączna powierzchnia wynosi 385,87 km², w związku z tym eksploatowane jest (dane na 31.12.2022 r.) 478 573,98 mb sieci wodociągowej i 369 462,53 mb sieci kanalizacyjnej ( bez uwzględniania długości przyłączy). Ponadto ukształtowanie terenu ( znaczne różnice wysokości bezwzględnej terenu), na którym przedsiębiorstwo świadczy usługi sprawia, że dwie główne  magistrale wodociągowe zasilające osiedle Południe w Starachowicach oraz zasilające gminę Brody mają podwyższone                                 w stosunku do pozostałych sieci ciśnienie, co  z kolei powoduje wyższe zużycie energii elektrycznej w opisanym zakresie W związku z powyższym lokalne uwarunkowania świadczonych usług są powiązane z niekorzystnym ukształtowaniem poziomu kosztów energii                    elektrycznej przeznaczonej na transport wody z ujęcia do przepompowni oraz w wymienionych wyżej kierunkach dystrybucji jak również  rozległością terenu gmin,   na terenie których przedsiębiorstwo świadczy usługi  w zakresie  zbiorowego zaopatrzenia wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.  Woda dostarczana jest na teren gmin: Starachowice, Brody,                 Wąchock, Mirzec, Iłża, Pawłów. Woda i ścieki są  dostarczane i odprowadzane z gminy Starachowice, Wąchock, Mirzec, Iłża. Ścieki są odprowadzane z gminy Starachowice, Wąchock, Mirzec, Suchedniów. Przedsiębiorstwo świadczy również usługi  dodatkowe w oparciu   o cennik  w zakresie m.in. budowy przyłączy wodociągowo – kanalizacyjnych oraz usuwania awarii wodociągowo – kanalizacyjnych.

 

Specyfika świadczonych przez przedsiębiorstwo usług dostarczania wody                                         i odprowadzania ścieków przejawia się w poniższych danych:

  1. 79% sprzedanej wody i 89% sprzedanej usługi odprowadzania ścieków koncentruje się na gminie Starachowice, której powierzchnia stanowi 8,2% obszaru działania przedsiębiorstwa,
  2. 79% sprzedanej wody i 89% sprzedanej usługi odprowadzania ścieków koncentruje się na gminie Starachowice, której liczba mieszkańców stanowi 65% ogółu mieszkańców obszaru działania przedsiębiorstwa,
  3. długość sieci wodociągowej w gminie Wąchock stanowi 12% ogółu długości sieci wodociągowej przedsiębiorstwa, która odpowiada za 5% sprzedaży wody ogółem,
  4. długość sieci kanalizacyjnej w gminie Wąchock stanowi 22% ogółu długości sieci  kanalizacyjnej przedsiębiorstwa, która odpowiada za sprzedaż 6% sprzedaży usługi odprowadzania ścieków,
  5. długość sieci wodociągowej w gminie Mirzec stanowi 20% ogółu długości sieci            wodociągowej przedsiębiorstwa, która odpowiada za 7% sprzedaży wody ogółem,
  6. długość sieci kanalizacyjnej w gminie Mirzec stanowi 30% ogółu długości sieci                  kanalizacyjnej przedsiębiorstwa, która odpowiada za sprzedaż 5% sprzedaży usługi           odprowadzania ścieków,
  7. Długość sieci wodociągowej w gminie Brody stanowi 25% ogółu długości sieci                wodociągowej przedsiębiorstwa, która odpowiada za 9% sprzedaży wody ogółem.

 

Z podanych informacji wynika wysoka dysproporcja pomiędzy zagęszczeniem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie obszaru działania przedsiębiorstwa, a sprzedażą wody i usługi odprowadzania ścieków na terenie poszczególnych gmin. Długość sieci                                          na terenach poszczególnych gmin Brody, Mirzec i Wąchock jest dwu lub nawet trzykrotnie większa niż wynikałoby to z wielkości sprzedaży wody i usługi odprowadzania ścieków na ich terenie odnosząc dane do sprzedaży ogółem. Ponadto przedsiębiorstwo funkcjonuje                              na obszarze, na którym najdalsze miejsca świadczenia usług pozostają w znacznej odległości od bazy i jednocześnie siedziby (odległości drogowe): kierunek północny zachód (miejscowość Jagodne) -  19 km; kierunek północ (miejscowość Osiny)  - 20,3 km; kierunek południowy zachód (miejscowość Bór Kunowski)  - 21 km; kierunek południowy zachód (miejscowość               Parszów)  - 15,4 km. Dlatego też skrajne odległości pomiędzy nieruchomościami, dla których świadczone są usługi wahają się od 36,4 km do 41,3 km odległości drogowej. Porównując powyższe odległości do tych w Warszawie, od dzielnicy Ursynów do dzielnicy Bielany                (ok. 25 km) oraz  od dzielnicy Ursus do osiedla Stara Miłosna ( od 30 km) należy stwierdzić, iż przedsiębiorstwo operuje na znacznych odległościach nieproporcjonalnych do jego wielkości ekonomicznej. Ponadto warto nadmienić, iż łączny obszar, na którym funkcjonuje przedsiębiorstwo to 386 km² (obszar 4 gmin). Odnosząc obszar działania przedsiębiorstwa               do  obszaru miasta Warszawy (517,24 km²), stanowi on 74,6% obszaru stolicy, oczywiście bez uwzględnienia zagęszczenia nieruchomości, w których świadczone są usługi.  W związku                      z powyższym przedsiębiorstwo ponosi wyższe koszty funkcjonowania (zarówno koszty transportu jak i koszty utrzymania w gotowości urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych: koszty energii elektrycznej, podatek od nieruchomości za umieszczone w gruncie budowle), niż gdyby nie świadczyło usług na tak rozległym i mało zagęszczonym nieruchomościami odbiorców usług terenie. 

Poniżej przedstawiamy dodatkowe dane w formie tabel obrazujące specyfikę warunków działania przedsiębiorstwa.

 

 

Tabela 1.

Lp.

Gmina

Liczba mieszkańców gminy (2022 r.)

Powierzchnia gminy w km²

Gęstość zaludnienia na 1 km²  (2022 r.)

Sprzedaż wody w tys. m³ (2022 r.)

Sprzedaż usługi odprowadzania ścieków w tys. m³ (2022 r.)

1

Starachowice

44 992

31,8

1 414,84

2 378

2 119

2

Wąchock

6 402

81,8

78,26

140

142

3

Brody

10 263

161,3

63,63

267

                      0

4

Mirzec

7 971

111,1

71,75

211

125

Łącznie

69 628

386

1 628,48

2 995

2 386

 

Tabela 2.

Lp.

Gmina

Stosunek procentowy sprzedaży wody dla gminy w sprzedaży wody ogółem

Stosunek procentowy sprzedaży ścieków dla gminy w sprzedaży usługi odprowadzania ścieków ogółem

Stosunek procentowy długości sieci wodociągowej na terenie gminy do łącznej długości sieci wodociągowej

Stosunek procentowy długości sieci kanalizacyjnej na terenie gminy do łącznej długości sieci kanalizacyjnej

1

Starachowice

79%

89%

43%

48%

2

Wąchock

5%

6%

12%

22%

3

Brody

9%

0%

25%

0%

4

Mirzec

7%

5%

20%

30%

Łącznie

100%

100%

100%

100%

 

Tabela 3. 

L.p.

Gmina

Ilość zużytej wody na mieszkańca gminy w m³

(2022 r.)

Ilość odprowadzonych ścieków na mieszkańca gminy w m³

(2022 r.)

Długość sieci wodociągowej na mieszkańca gminy w mb

(2022 r.)

Długość sieci kanalizacyjnej na mieszkańca gminy w mb

(2022 r.)

1

Starachowice

52,83

47,10

4,56

3,95

2

Wąchock

21,87

22,02

8,66

12,84

3

Brody

25,92

0,00

11,52

0,00

4

Mirzec

26,35

15,56

12,51

13,71

 

Tabela 4.

Lp.

Gmina

Liczba mieszkańców gminy (2022 r.)

Długość sieci wodociągowej w km (2022 r.)

Długość sieci kanalizacyjnej w km (2022 r.)

Liczba mieszkańców przypadająca na 1 km sieci wodociągowej

Liczba mieszkańców przypadająca na 1 km sieci kanalizacyjnej

1

Starachowice

44 992

205,2

177,9

219

253

2

Wąchock

6 402

55,5

82,2

115

78

3

Brody

10 263

118,3

0,0

87

0

4

Mirzec

7 971

99,7

109,3

80

73

Łącznie

69 628

478,7

369,4

145

135

 

Przedsiębiorstwo zaewidencjonowało 16 415 odbiorców wody i 10 341 odbiorców                        kanalizacji.  

  1. Podstawy prawne, w oparciu o które działa Przedsiębiorstwo Wodociągów                             i Kanalizacji spółka z o.o. w Starachowicach

 

  1. art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U.                         z 2023 r. poz. 40, 572, 1463),
  2. ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę  i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 537),
  3. ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2625, 2687,                 z 2023 r. poz. 295, 412, 877),
  4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej  z dnia 27 lutego 2018r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie  taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz.1074), 
  5. uchwała nr II/9/2019 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 22 lutego 2019 r.                          w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków ( Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego z dnia 3 kwietnia 2019 r., poz. 3781),
  6. decyzja nr 1/2019 z dnia 21.10.2019 r. Prezydenta Miasta Starachowicach             wydanej na podstawie art. 16 ust. 1 w/w wymienionej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,
  7. postanowienia innych przepisów prawa, w szczególności  Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017r., poz. 2294),
  8. odpowiednie zapisy w umowach na dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków zawartych z odbiorcami usług, będące konkretyzacją  lub rozwinięciem obowiązujących przepisów i aktów prawa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Historyczne, aktualne i nowe ceny i stawki taryfowe

Okresy taryfowe

Okres obowiązywania cen i stawek opłat taryfowych

Ujęcie wody

cena wody za 1 m³ brutto

stawka opłaty abonamentowej za 3 -mce w zł brutto

cena ścieków za 1 m³ brutto

stawka opłaty abonamentowej za 3 -mce w zł brutto

Historyczne

od 22.08.2018 r.

do 21.08.2019 r.

Trębowiec

3,77 zł

8,39 zł

6,77 zł

0,00 zł

od 22.08.2018 r.

do 21.08.2019 r.

Rataje

4,67 zł

8,39 zł

6,77 zł

0,00 zł

od 22.08.2019 r.

do 21.08.2020 r.

Trębowiec

3,80 zł

8,39 zł

6,84 zł

0,00 zł

od 22.08.2019 r.

do 21.08.2020 r.

Rataje

4,72 zł

8,39 zł

6,84 zł

0,00 zł

od 22.08.2020 r.

od 25.08.2021 r.

Trębowiec

3,94 zł

8,39 zł

6,99 zł

0,00 zł

od 22.08.2020 r.

od 25.08.2021 r.

Rataje

4,80 zł

8,39 zł

6,99 zł

0,00 zł

Bieżące

od 26.08.2021 r.

od 25.08.2022 r.

Trębowiec

4,35 zł

7,39 zł

7,61 zł

7,39 zł

od 26.08.2021 r.

od 25.08.2022 r.

Rataje

5,32 zł

7,39 zł

7,61 zł

7,39 zł

od 26.08.2022 r.

od 25.08.2023 r.

Trębowiec

4,37 zł

7,55 zł

7,65 zł

7,55 zł

od 26.08.2022 r.

od 25.08.2023 r.

Rataje

5,19 zł

7,55 zł

7,65 zł

7,55 zł

od 26.08.2023 r.

do 3.10.2023 r.

Trębowiec

4,38 zł

7,74 zł

7,68 zł

7,74 zł

od 26.08.2023 r.

do 3.10.2023 r.

Rataje

5,08 zł

7,74 zł

7,68 zł

7,74 zł

Nowe

od 4.10.2023 r.

do 3.10.2024 r.

Trębowiec

5,61 zł

8,61 zł

8,49 zł

8,61 zł

od 4.10.2023 r.

do 3.10.2024 r.

Rataje

6,62 zł

8,61 zł

8,49 zł

8,61 zł

od 4.10.2024 r.

do 3.10.2025 r.

Trębowiec

5,73 zł

9,17 zł

8,65 zł

9,17 zł

od 4.10.2024 r.

do 3.10.2025 r.

Rataje

6,84 zł

9,17 zł

8,65 zł

9,17 zł

od 4.10.2025 r.

do 3.10.2026 r.

Trębowiec

5,78 zł

9,53 zł

8,75 zł

9,53 zł

od 4.10.2025 r.

do 3.10.2026 r.

Rataje

6,97 zł

9,53 zł

8,75 zł

9,53 zł

Zakres aktualnie zachodzących zmian

Obowiązujące ceny i stawki opłat taryfowych w zł brutto

Woda

 

Ścieki

Cena z 1 m³ - ujęcie Trębowiec

Cena za 1 m³ - ujęcie Rataje

Stawka opłaty abonamentowej za okres za 3 m-cy

 

Cena z 1 m³ 

Stawka opłaty abonamentowej za okres 3 m-cy

4,38 zł

5,08 zł

7,74 zł

 

7,68 zł

7,74 zł

        

Nowe ceny i stawki opłat taryfowych w zł brutto w pierwszym okresie taryfowym

Cena z 1 m³

Cena za 1 m³ - ujęcie Rataje

Stawka opłaty abonamentowej za okres za 3 m-cy

 

Cena z 1 m³ 

Stawka opłaty abonamentowej za okres 3 m-cy

5,61 zł

6,62 zł

8,61 zł

 

8,49 zł

8,61 zł

        

Wzrost kwotowy

1,22 zł

1,54 zł

0,86 zł

 

0,81 zł

0,86 zł

 
        

Wzrost procentowy o 

27,83%

30,31%

11,16%

 

10,55%

11,16%

 
 

 

Ujęcie Trębowiec – zasila gm. Starachowice, część. gm. Wąchock, gm. Mirzec, gm. Brody, część. gm. Pawłów, część. gm. Iłża.

 

Biorąc pod uwagę średnie roczne zużycie wody na jednego korzystającego z wody i kanalizacji                    na poziomie 30 m³ (woda + ścieki + opłata abonamentowa)

Obciążenie według aktualnie obowiązującej taryfy 423,71 zł brutto

Obciążenie według planowanej taryfy 491,72 zł brutto

Wzrost rocznych obciążeń o 68 zł brutto

Wzrost roczny o 16%

 

Biorąc pod uwagę średnie roczne zużycie wody na jednego korzystającego z wody na poziomie                    30 m³ (woda + opłata abonamentowa)

Obciążenie według aktualnie obowiązującej taryfy 162,37 zł brutto

Obciążenie według planowanej  taryfy 202,58 zł brutto

Wzrost rocznych obciążeń o 40,06 zł brutto

Wzrost roczny o 24,65%

 

Ujęcie Rataje – zasila część. gm. Wąchock

 

Biorąc pod uwagę średnie roczne zużycie wody na jednego korzystającego z wody i kanalizacji                    na poziomie 30 m³ (woda + ścieki + opłata abonamentowa)

Obciążenie według aktualnie obowiązującej taryfy 444,71 zł brutto

Obciążenie według planowanej taryfy 522,16 zł brutto

Wzrost rocznych obciążeń o 77,45 zł brutto

Wzrost roczny o 17,4%

 

Biorąc pod uwagę średnie roczne zużycie wody na jednego korzystającego z wody na poziomie                    30 m³ (woda + opłata abonamentowa)

Obciążenie według aktualnie obowiązującej taryfy 183,37 zł brutto

Obciążenie według planowanej  taryfy 233,03 zł brutto

Wzrost rocznych obciążeń o 49,66 zł brutto

Wzrost roczny o 27,8%

 

 

 

Z informacji zawartych powyżej wynika jednoznacznie, że głównymi czynnikami cenotwórczymi są;

- energia elektryczna: niezbędna w procesie technologicznym wydobycia wody i oczyszczania ścieków, a także tłoczenia wody i ścieków od indywidualnych odbiorców.

Średnia cena za 1 MWh

2020 r. – 413,6 zł

2021 r. – 337,40 zł

2022 r. – 366,6 zł

2023 r. – 942 zł

Wzrost o 157 % średniej ceny energii elektrycznej w 2023 r. w stosunku do 2022 r. 

 

- koszty zakupu materiałów i urządzeń niezbędnych do utrzymania w odpowiedniej jakości                   i sprawności sieci wod.-kan. wraz z niezbędnymi urządzeniami wzrosły o poziom inflacji, która w 2022 r. wg GUS wyniosła 114,4%,

 

- koszty transportu: niezbędne  przejazdy na bardzo rozległym terenie aglomeracji – koszty paliwa wzrosły o 60%,

 

- koszty związane z płacami pracowników i ich oczekiwania wynikające z galopującej inflacji, które znalazły odzwierciedlenie we wskaźnikach makroekonomicznych Ministerstwa Finansów.Obecne wartości są następujące: na 2023 r. 112,2%, na 2024 r. 106,5%, na 2025 r. 103,9%..

 

PODSUMOWANIE

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Starachowicach oprócz charakteru przedsiębiorstwa ma także charakter komunalny, a to decyduje i determinuje określone działania z pozoru sprzeczne. Jedne z nich to zachowanie poziomy zyskowności, a drugie nie obciążanie zbyt wysokimi cenami i stawkami opłat za wodę i ścieki mieszkańców aglomeracji. W tym właśnie celu powołano regulatora Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz dokonano istotnych zmian w prawie dotyczącym zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków.

Najistotniejsze z nich dotyczą:

- pozbawienie samorządów możliwości ustalania stawek cen za wodę i ścieki we własnych podmiotach,

- ustalenie trzyletniego okresu obowiązywania cen  i stawek za wodę i ścieki zatwierdzanego przez regionalnego Regulatora PGWWP,

- wyłączenie z kosztów kwalifikowanych niezbędnych przy ustalaniu wysokości stawek cen za wodę i ścieki nakładów inwestycyjnych na budowę nowych i odtworzenie istniejącej infrastruktury,

- wydłużenie procesu zmian stawek opłat za wodę i ściek poprzez konieczność procedowania równocześnie  skrócenia obowiązującej taryfy i  ustalenie nowej na kolejne trzy lata.

 

Mimo bieżących trudności w PWiK w Starachowicach podejmowane są działania zmniejszające koszty funkcjonowania. W okresie 4 ostatnich lat wykonaliśmy instalacje OZE które pozwoliły zmniejszyć konieczność zakupu energii elektrycznej o ok. 1300 MWh rocznie. Bardzo istotne jest także to, że właściciele nie otrzymują dywidendy od osiąganych potencjalnie zysków, a te które się pojawiaj zgodnie przeznaczają na kapitał zapasowy w spółce. Środki                   te pozwalają na prowadzenie niezbędnych inwestycji. 

 

Starachowice, 27.09.2023 r.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
bezchmurnie

Temperatura: 10°CMiasto: Starachowice

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
News will be here
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: MiszkaniecTreść komentarza: No to słabo, Piotr Ambroszczyk to odpowiedni człowiek na odpowiednim stanowisku. Panie Materek strzał w kolano moim zdaniem liczba wyborców spadnie o około 1800. Panie Piotrze gratuluje decyzji, jest Pan Mega Gość racze napewno Pan na tym skorzysta.Data dodania komentarza: 23.04.2024, 13:26Źródło komentarza: Koniec politycznej współpracyAutor komentarza: janTreść komentarza: Coś jest ze stanem zdrowia psychicznego mieszkańców tego miasta skoro wybierają po raz kolejny człowieka z innego miasta.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 20:12Źródło komentarza: Oficjalne wyniki wyborów samorządowych w StarachowicachAutor komentarza: MatkaTreść komentarza: Ciekawe tylko, że uczestnikom tego wydarzenia nie przeszkadzało palenie papierosów przy dzieciach z przedszkola, bawiących się w tym dniu na placu zabaw obok Pałacyku, po sąsiedzku. Chyba to było bardzo niepedagogiczneData dodania komentarza: 15.04.2024, 20:05Źródło komentarza: „Świat niebieskich motyli”Autor komentarza: małaTreść komentarza: Gratuluję !!!Data dodania komentarza: 08.04.2024, 12:28Źródło komentarza: Oficjalne wyniki wyborów samorządowych w StarachowicachAutor komentarza: Tak pytamTreść komentarza: Tak, nabiorą rozpędu. Byłoby fajny gdyby ta pani i pan MM nie mieli w planach przyłączenia Rataj , Górnej i Elaboracji do Starachowic. Jak MM chce sobie powiększać Starachowice to niech się odczepi o terenów podlegających pod Wąchock . Może Wąchock poszerzy swoje terytorium o część Starachowic ??? Jaki ma ta pani pomysł na Wąchock?? To może od razu niech przyłączy Wąchock do Starachowic 😆😆😆Data dodania komentarza: 02.04.2024, 22:23Źródło komentarza: Elżbieta Gralec staruje na burmistrza WąchockaAutor komentarza: JBTreść komentarza: Gówno mnie interesuje kto sobie robi banery czy oklejenie na samochodzie. Każdego prywatna sprawaData dodania komentarza: 27.03.2024, 13:14Źródło komentarza: Komitet PiS zmuszony do usunięcia reklamy
Reklama
Reklama