Kontrola została przeprowadzona na polecenie starosty starachowickiego Piotra Ambroszczyka w odpowiedzi na niepokojące informacje o polityce kadrowej szpitala, zawarte w internetowym wpisie prezydenta Starachowic Marka Materka. Zespół kontrolny złożony z pracowników starostwa pracował przez około 3, 5 miesiąca (od 9 grudnia ub. roku do końca marca br.) i badał pracę szpitala w latach 2020 – 2021, ze szczególnym uwzględnieniem: zatrudniania, skarg zgłaszanych w tym obszarze oraz wpływu polityki kadrowej na sytuację finansową placówki, a także przestrzegania racjonalnego wydawania pieniędzy na zakupy i inwestycje. Wyniki zostały sformułowane w 5 stwierdzeniach.
Jak informował starosta Piotr Ambroszczyk obecnie udało się naprawić sytuację związaną z zatrudnianiem. Starosta dodał, że bardziej szczegółowe dane z kontroli szpitala dostała prokuratura prowadząca śledztwo w sprawie m.in. polityki kadrowej w lecznicy.
Przypomnijmy, że w związku z sytuacją w szpitalu w ubiegłym roku rezygnację z zajmowanych stanowisk złożyli: starosta Piotr Babicki, członek zarządu powiatu odpowiedzialny za służbę zdrowia Robert Sowula oraz dyrektor szpitala Grzegorz Kaleta. Członek zarządu powiatu Jerzy Materek, który także pracował w zespole kontrolnym stwierdził, że ewentualne konsekwencje w stosunku do osób pracujących w szpitalu będą zależeć m.in. od ustaleń prokuratury, a starosta Piotr Ambroszczyk skomentował rezygnację swojego poprzednika.
Pełny tekst oświadczenia dla mediów przygotowanego przez Starostwo Powiatowe w Starachowicach na temat zakończonej kontroli w szpitalu
„Zespół ds. przeprowadzenia kontroli doraźnej w PZOZ w Starachowicach zakończył pracę. Wnioski pokontrolne, wraz z całym zgromadzonym materiałem zostały przekazane właściwym organom na potrzeby prowadzonego postępowania.
Kontrola prowadzona była od dnia 9.12.2021r. do 31.03.2022r. Dotyczyła dwóch zakresów: zarządzania zasobami ludzkimi ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania zatrudnienia, potencjalnych skarg jakie wpłynęły do PZOZ i wpływu powyższych działań na sytuację finansową PZOZ, a także przestrzegania zasad racjonalnego wydatkowania środków publicznych w zakresie gospodarki zakupowej PZOZ oraz prowadzonych inwestycji. Zakres kontroli dotyczył lat 2020 – 2021.
Zespół pracował w składzie: Sebastian Iskra – radca prawny Starostwa Powiatowego w Starachowicach (Przewodniczący Zespołu); Stanisław Wojtan – Członek Zarządu Powiatu w Starachowicach, Jerzy Materek – Członek Zarządu Powiatu w Starachowicach, Paweł Piątek – Audytor Wewnętrzny Starostwa Powiatowego w Starachowicach; Agnieszka Wajszczyk – Główny Specjalista ds. Kontroli Starostwa Powiatowego w Starachowicach; Andrzej Przygoda – Główny Specjalista ds. Kontroli Starostwa Powiatowego w Starachowicach; Katarzyna Jamroży – Główny Księgowy Starostwa Powiatowego w Starachowicach; Marta Ewa Figarska – Kierownik w Starostwie Powiatowym w Starachowicach.
W oparciu o zebrane informacje i zgromadzony materiał, stwierdzono co następuje:
-
W trakcie prowadzenia czynności kontrolnych ustalono, że proces rekrutacji w PZOZ w Starachowicach powinien odbywać się w oparciu o plan zatrudnienia na dany rok. W wyniku kontroli stwierdzono, że taki Plan zatrudnienia na rok 2020 nie został opracowany, natomiast zgodnie z Planem zatrudnienia na 2021 rok wykazano 789 osób. Faktyczne zatrudnienie obejmowało 804 osoby, co stanowi różnicę 15 osób zatrudnionych ponad Plan.
-
Podczas kontroli w 5 przypadkach stwierdzono nieuzasadnione przesunięcia doświadczonych pracowników ze stanowisk kierowniczych na niższe stanowiska.
-
W okresie objętym kontrolą proces rekrutacji pracowników PZOZ odbywał się w większości na podstawie banku ofert pracy. Przyjęta forma naboru kandydatów na poszczególne stanowiska nie zapewniała zasady jawności, otwartości i konkurencyjności przy prowadzonych naborach.
-
Uzyskane w trakcie kontroli informacje i wyjaśnienia wskazują na nieprawidłowości w funkcjonowaniu Działu ds. Kadr i Płac, w tym m.in. w zakresie prowadzenia osobowej dokumentacji pracowniczej.
-
Przy realizowaniu polityki zakupowej nie zawsze stosowano obowiązujący w jednostce wewnętrzny Regulamin Zamówień Publicznych.
W zakresie kompleksowej obsługi prawnej PZOZ w Starachowicach nie stwierdzono nieprawidłowości. Ilość podmiotów pełniących obsługę prawną nie uległa zmianie, podobnie jak koszty kompleksowej obsługi w kontrolowanym okresie.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych protokół z kontroli został przekazany do Dyrektora PZOZ celem odniesienia się do zawartych w nim wniosków. Dyrektor PZOZ pismem z dnia 12.05.2022 roku nie wniósł zastrzeżeń do ustaleń zawartych w treści protokołu.
Do dyrekcji PZOZ zostaną skierowane zalecenia pokontrolne celem ich wdrożenia.
Cały zgromadzony materiał w przedmiotowej sprawie został przekazany właściwym organom na potrzeby prowadzonego postępowania. Do czasu zakończenia postępowania nie będziemy udzielać informacji w tej sprawie”.
Napisz komentarz
Komentarze