Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 kwietnia 2024 21:13
Przeczytaj!

Czy skuteczna reklama zewnętrzna jest możliwa?

Dobra promocja to dla wielu firm podstawa działalności. Bez niej trudno byłoby im osiągnąć sukces. Agencje reklamowe prześcigają się w pomysłach na to, jak dotrzeć do potencjalnego klienta. Nowe formy promocji zdają się wypierać starsze, bardziej konwencjonalne metody, a potencjalny klient zalewany jest informacjami. Czy w tych warunkach reklama zewnętrzna ma jeszcze rację bytu?
  • 03.12.2018 14:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Czy skuteczna reklama zewnętrzna jest możliwa?

Jak pokazuje praktyka, odpowiedź na to pytanie może być tylko twierdząca. Reklama outdoorowa, jak się ją nazywa z języka angielskiego, jest wręcz wszechobecna. Wystarczy przejść się ulicami dowolnego miasta, a nawet i wsi, aby dostrzec jej powszechność. Wszystko wskazuje na to, że reklama zewnętrzna – jedna z najstarszych form komunikacji wizualnej – nadal będzie chętnie wykorzystywana, mimo że przypisuje się jej coraz mniejszą rolę i znaczenie.

Reklama outdoorowa oznacza de facto promowanie się w przestrzeni publicznej, a nie w miejscu zamieszkania konsumenta. Ma dotrzeć do niego poza jego domem, choćby gdy – przykładowo – wybiera się na zakupy lub do kina. Jej cechą charakterystyczną jest masowy charakter. Dociera do szerokiego grona odbiorców. Do jej zalet zalicza się również prostą formę i jasny przekaz, a także ciągłość i szybkość przekazu. Reklama outdoorowa jest tworzona prostym językiem, lekka formą i ma precyzyjny charakter.

Zarazem reklama OOH (jeszcze inna nazwa tego rodzaju promocji, również z angielskiego od out-of-home advertising) krytykowana bywa ze względu na jej intensywność. W natłoku innych komunikatów przekaz może nie zostać dostrzeżony. Dla osoby, która zamierza wykorzystać usługi udostępniane przez studio reklamy zajmujące się outdoorem, to największy problem. Ale reklamie zewnętrznej wytyka się także zaśmiecanie miejskiego krajobrazu, zaburzanie estetyki architektonicznej, zwłaszcza w kontekście zabytkowych budowli, a także odwracanie uwagi kierowców.

Mimo to reklama outdoorowa jest skuteczna i wciąż istnieje zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi. Agencja reklamowa – taka jak Fabricam (więcej informacji na www.fabricam.pl) - może przygotować dla swych klientów przekazy promocyjne na banery, szyldy i kasetony, pylony, rollupy, ścianki, tablice reklamowe. Wykonywane są także litery przestrzenne, a do jednych z najbardziej popularnych w Polsce form promocji OOH jest druk wielkoformatowy.

Reklama zewnętrzna nie musi być jednak stacjonarna, choć zazwyczaj mamy z nią kontakt właśnie w postaci nieruchomych billboardów, plakatów, szyldów, citylightów, neonów czy bannerów. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się car wrapping, czyli reklama na środkach transportu. Oklejanie samochodów w Fabricam, przy wykorzystaniu folii wylewanej, folii polimerowej lub monomerowej, albo folii ploterowej, to usługa, dzięki której można zamienić auto w mobilną reklamę. Dzięki temu np. sklep, firma remontowa lub inny usługodawca może dotrzeć do szerszego grona odbiorców niż wizytówka czy ogłoszenie w gazecie.

Warto również podkreślić, że reklama zewnętrzna nie wymaga zazwyczaj bardzo dużych nakładów finansowych. Jej cena zależy od lokalizacji, stopnia skomplikowania i rodzaju grafiki, formy reklamy. W stosunku do kosztów ma przy tym dość wysoką skuteczność. Prosty i jasny komunikat trafia do wielu odbiorców, zwracając uwagę zainteresowanych. Mimo krytyki i wątpliwości, o jakich można często usłyszeć, z reklamy zewnętrznej korzystają wciąż największe koncerny i korporacje. Dlaczego więc mielibyśmy podważać skuteczność tej formy reklamy?

--- Artykuł sponsorowany ---