Czym jest profil zaufany ePUAP?
Jest środkiem identyfikacji elektronicznej, dzięki któremu możesz załatwić sprawy administracyjne bez konieczności wychodzenia z domu. Dzięki niemu możesz potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Jest bezpłatny, dostępny dla wszystkich osób, które założą konto na portalu ePUAP.
Korzyści z posiadania Profilu Zaufanego ePUAP
umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Posługując się nazwą użytkownika, hasłem oraz pocztą elektroniczną możesz załatwiać sprawy administracyjne
za pośrednictwem internetu (np. wnieść pismo, wniosek, zapytanie). Dzięki profilowi zaufanemu zalogujesz się do usługi e-Urząd Skarbowy.
W tej usłudze możesz złożyć:
- wniosek o wydanie zaświadczenia ( o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W), o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU); o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF).
- pismo lub zawiadomienie do urzędu,
- wniosek o stwierdzenie nadpłaty,
- wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych
zobowiązań,
- zgłoszenie ZAP-3 (aktualizacja adresu zamieszkania, danych kontaktowych, osobistego rachunku bankowego na który będą trafiać zwroty podatków lub nadpłat),
- zeznanie podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38,
Dokonać płatności online
- zapłać podatek, opłatę skarbową, inne płatności,
- w tym również za pomocą systemu płatności mobilnej BLIK.
Uzyskać informacje;
- o zwrotach podatków (zwrotach z PIT i VAT z ostatnich 2 lat kalendarzowych, informacje o dacie i sposobie zwrotu),
- o mandatach (możliwość zapłaty mandatu, ustalenie nałożonych mandatów).
Jak założyć Profil Zaufany ePUAP w urzędzie?
- utwórz konto na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl),
- wypełnij formularz (wniosek) online,
- zgłoś się do punktu potwierdzającego (np. urząd skarbowy, urząd gminy, ZUS). Zabierz ze sobą dowód osobisty lub paszport, masz na to 14 dni.
- w wybranym urzędzie dokumentujesz przed urzędnikiem swoje dane osobowe. Urzędnik porówna dane wprowadzone do systemu z danymi przedstawionymi przez ciebie oraz z rejestrem PESEL i potwierdzi ja na podstawie dokumentu tożsamości.
- po uwiarygodnieniu danych możesz posługiwać się Profilem Zaufanym w kontaktach
z administracją. - podpisz wniosek kodem, który dostaniesz przez SMS
Jak założyć profil zaufany w banku?
Profil zaufany od ręki założysz (czyli potwierdzisz swoją tożsamość bez wychodzenia z domu) przez bankowość internetową.
- kliknij nazwę banku, zaloguj się na swoje konto, znajdź formularz zakładania profilu zaufanego, wypełnij go i wyślij bezpośrednio z konta.
Profil zaufany jest ważny trzy lata. Możesz go sobie przedłużyć, nim minie ten termin.
Napisz komentarz
Komentarze