Ciekawa lekcja
Czasy siedzenia całą godzinę lekcyjną w książkach, grzecznie wykonując zadane przez nauczyciela zadania już minęły. Może powyższa taktyka utrzymuje się jeszcze na matematyce, ale na pewno nie na geografii. Dla ucznia najważniejszy jest sposób przekazania wiedzy. Tutaj trzeba popisać się kreatywnością, bo dzieci bardzo szybko tracą uwagę, zajmując się czymś innym. Jeśli zależy nam na utrzymaniu ich zainteresowania postarajmy się przeprowadzić ciekawą lekcję. Może ona być wypełniona rozmową z nauczycielem, co bardzo aktywizuje całą klasę. Równie dobrze sprawdzą się projekty grupowe, które dodatkowo nauczą najmłodszych współpracy. Obecnie w każdej szkolnej klasie znajduje się komputer z rzutnikiem -wykorzystajmy to! Pokażmy zdjęcia, wyświetlijmy filmik. Takie odniesienie dużo bardziej zapada w pamięć, niż tekst w podręcznikach.
Platformy edukacyjne i aplikacje
Młodzi ludzie należą do pokolenia, które wychowane jest przy dostępie do smartfonów, tabletów i komputerów. Dlatego nie dziwmy się, że metody nauczania, jak i cała edukacja muszą się do tego dostosować. Warto więc wiedzę przygotowaną dla uczniów w podręcznikach szkolnych wzbogacić czymś nowoczesnym. Coraz częściej już nawet same wydawnictwa książek wzbogacają swoje publikacje dostępem do platformy edukacyjnej, na której znajdują się dodatkowe materiały. Również doskonale w tej formie sprawdzają się aplikacje, dzięki którym uczniowie spędzają czas na zabawie, a jednocześnie wszystkie ciekawostki zawarte w grach chłoną jak gąbka. Kluczem do sukcesu jest korzystanie z odpowiednich źródeł. Dlatego zamiast ograniczać dla uczniów dostęp do technologii, zaproponujmy im wartościowe strony. To się nazywa naukowy kompromis!
Gry, doświadczenia i wycieczki
Nie samą technologią żyje człowiek. To, że jest XXI w. nie oznacza, że cały przeznaczony dla uczniów czas na naukę ma być wzbogacony o sprzęt elektroniczny. Bez tego lekcja również może być ciekawa. Możemy zaangażować dzieci do wspólnej geograficznej gry. Jest wiele planszówek, lecz także kreatywność nauczyciela jest tutaj niezbędna. Państwa-miasta, a może kalambury? Przecież to wszystko kręci się wokół geograficznych tematów. Nic tak nie zapada w pamięć jak osobiste doświadczenia. Dlatego wzbogaćmy o to zajęcia. Jakaś lekcja pokazowa, przedmioty związane z tematem czy eksperymenty. Oczywiście nie możemy zapomnieć o wycieczkach. Nawet wyjście na zwykły spacer może być świetnym przeżyciem. Dla uczniów taka wiedza będzie o wiele ciekawsza, a dodatkowo znacznie lepiej zapadnie im w pamięć i dzięki temu zostanie tam na dłużej.






