Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 17 grudnia 2025 06:51
Reklama

Dlaczego gmina wysyła upomnienie za podatek od nieruchomości? Co zrobić, gdy dostaniesz pismo z urzędu

Myślisz, że masz opłacone wszystkie podatki, a nagle dostajesz pismo z gminy o nieuregulowanych należnościach? To częsta sytuacja wielu właścicieli nieruchomości. Czasem nie wystarczy tylko zapłacić, trzeba też dopełnić formalności związanych ze złożeniem informacji lub deklaracji podatkowej.
  • 11.12.2025 12:44
Dlaczego gmina wysyła upomnienie za podatek od nieruchomości? Co zrobić, gdy dostaniesz pismo z urzędu

Pismo z gminy, a w nim… zaległy podatek od nieruchomości

W większości przypadków podatek od nieruchomości podlega płatności w ratach. Osoby fizyczne obowiązują 4 raty, a osoby prawne – 12 rat proporcjonalnych. Już jednodniowe spóźnienie z uregulowaniem należności powoduje naliczenie odsetek ustawowych za zwłokę.

W przeciwieństwie do podmiotów komercyjnych, gminy nie zawsze upominają się o należności od razu. Zdarza się, że dopiero po wielu miesiącach wysyłają powiadomienia o zaległym podatku i konieczności jego jak najszybszego uregulowania. W pismach takich znajduje się też informacja o dodatkowej opłacie związanej z wysyłką upomnienia.

Oczywiście w pierwszej chwili myślimy, jak zapłacić zaległy podatek od nieruchomości najszybciej, by uniknąć dalszych konsekwencji. Zdarza się jednak, że podatnik ma wątpliwości co do zasadności naliczonej daniny.

Podatek, o którym możesz nie wiedzieć

Bardzo wielu podatników nie dopełnia obowiązków związanych z podatkiem od nieruchomości, ponieważ po prostu o nich nie wie. Na przykład nieruchomość może mieć kilku współwłaścicieli. Nawet jeśli korzysta z niej tylko jedna osoba, obowiązek podatkowy ciąży na wszystkich solidarnie. W informacji IN-1 składanej w związku ze zgłoszeniem nieruchomości do opodatkowania jeden współwłaściciel podaje innych w załączniku ZIN-3. Nie trzeba składać osobnych dokumentów. Jeśli nie poinformuje o tym pozostałych i sam nie opłaci podatku, urząd upomni się o swoje od wszystkich współwłaścicieli.

Obowiązek podatkowy rodzi się nie tylko przy zakupie, ale także przy otrzymaniu nieruchomości w spadku lub darowiźnie. W każdym z tych przypadków nowy właściciel musi złożyć informację IN-1 w ciągu 14 dni.

Jak szybko należy uregulować zaległość?

Na zapłatę zaległego podatku masz 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania. Po tym terminie urząd może wszcząć dalsze postępowanie egzekucyjne, które wiąże się z kolejnymi kosztami. Im dłużej zwlekasz, tym konsekwencje mogą być poważniejsze.

W przypadku trudności z uregulowaniem zobowiązania istnieje możliwość złożenia wniosku o rozłożenie płatności na raty. W trudnej, odpowiednio uzasadnionej sytuacji podatnika urząd może nawet zadecydować o umorzeniu odsetek. Leży to jednak w gestii urzędnika i nie jest regułą.

Czasem konieczne jest też dopełnienie formalności zgłoszeniowych. Aby sprawnie i rzetelnie wypełnić zaległą informację IN-1 lub deklarację DN-1 albo skorygować te dokumenty, warto skorzystać z Przyjaznych Deklaracji. Kreator deklaracji podatkowych krok po kroku prowadzi przez cały proces. Dzięki niemu łatwiej zadbać o prawidłowe i terminowe rozliczenie.

Artykuł sponsorowany


zachmurzenie duże

Temperatura: 0°C Miasto: Starachowice

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 6 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama