Pismo z gminy, a w nim… zaległy podatek od nieruchomości
W większości przypadków podatek od nieruchomości podlega płatności w ratach. Osoby fizyczne obowiązują 4 raty, a osoby prawne – 12 rat proporcjonalnych. Już jednodniowe spóźnienie z uregulowaniem należności powoduje naliczenie odsetek ustawowych za zwłokę.
W przeciwieństwie do podmiotów komercyjnych, gminy nie zawsze upominają się o należności od razu. Zdarza się, że dopiero po wielu miesiącach wysyłają powiadomienia o zaległym podatku i konieczności jego jak najszybszego uregulowania. W pismach takich znajduje się też informacja o dodatkowej opłacie związanej z wysyłką upomnienia.
Oczywiście w pierwszej chwili myślimy, jak zapłacić zaległy podatek od nieruchomości najszybciej, by uniknąć dalszych konsekwencji. Zdarza się jednak, że podatnik ma wątpliwości co do zasadności naliczonej daniny.
Podatek, o którym możesz nie wiedzieć
Bardzo wielu podatników nie dopełnia obowiązków związanych z podatkiem od nieruchomości, ponieważ po prostu o nich nie wie. Na przykład nieruchomość może mieć kilku współwłaścicieli. Nawet jeśli korzysta z niej tylko jedna osoba, obowiązek podatkowy ciąży na wszystkich solidarnie. W informacji IN-1 składanej w związku ze zgłoszeniem nieruchomości do opodatkowania jeden współwłaściciel podaje innych w załączniku ZIN-3. Nie trzeba składać osobnych dokumentów. Jeśli nie poinformuje o tym pozostałych i sam nie opłaci podatku, urząd upomni się o swoje od wszystkich współwłaścicieli.
Obowiązek podatkowy rodzi się nie tylko przy zakupie, ale także przy otrzymaniu nieruchomości w spadku lub darowiźnie. W każdym z tych przypadków nowy właściciel musi złożyć informację IN-1 w ciągu 14 dni.
Jak szybko należy uregulować zaległość?
Na zapłatę zaległego podatku masz 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania. Po tym terminie urząd może wszcząć dalsze postępowanie egzekucyjne, które wiąże się z kolejnymi kosztami. Im dłużej zwlekasz, tym konsekwencje mogą być poważniejsze.
W przypadku trudności z uregulowaniem zobowiązania istnieje możliwość złożenia wniosku o rozłożenie płatności na raty. W trudnej, odpowiednio uzasadnionej sytuacji podatnika urząd może nawet zadecydować o umorzeniu odsetek. Leży to jednak w gestii urzędnika i nie jest regułą.
Czasem konieczne jest też dopełnienie formalności zgłoszeniowych. Aby sprawnie i rzetelnie wypełnić zaległą informację IN-1 lub deklarację DN-1 albo skorygować te dokumenty, warto skorzystać z Przyjaznych Deklaracji. Kreator deklaracji podatkowych krok po kroku prowadzi przez cały proces. Dzięki niemu łatwiej zadbać o prawidłowe i terminowe rozliczenie.






