Zasada działania tarczy
Ścierniwo tarczy może być wykonane z wielu materiałów o różnej twardości. W trakcie cięcia metalu, od obracającej się tarczy cały czas odrywają się zużyte skrawki ścierniwa, odkrywając świeżą, niestępioną warstwę. Dzięki temu mechanizmowi, narzędzie może nam służyć długo i cały czas być ostre, mimo wielokrotnego cięcia twardych przedmiotów. Tarczy do metalu prędzej czy później jednak zużyją się, czyli nie pozostanie na nich żadna już warstwa ścierniwa. Żywotność w dużej mierze zależy właśnie od parametru nazywanego twardością, czyli szybkością odrywania się zużytego ścierniwa. Wybór odpowiedniej wartości tej cechy nie jest jednak prosty, gdyż między nią a trwałością nie istnieje prosta zależność.
Materiał kontra twardość
Choć może się to wydawać nieintuicyjne, to twarde materiały lepiej jest ciąć miększą tarczą i odwrotnie. Do miękkich metali takich jak aluminium, o wiele lepiej sprawdzą się twarde tarcze. Zasada ta wynika wprost z mechanizmu odrywania się zużytego ścierniwa. Cięcie twardego materiału powoduje szybsze tępienie się, więc fragmenty warstwy tnącej powinny odrywać się szybciej. Analogicznie, w przypadku metali miękkich, ścierniwo odpadnie zanim zostanie zużyte. Nieprzestrzeganie tej zależności między twardościami, może w znacznym stopniu skrócić żywotność tarczy i spowodować przedwczesne jej stępienie. W przypadku wykorzystania do szlifowania powierzchni, a nie jej cięcia, także można wybrać miękkie ścierniwo. Źle dobrana tarcza, choćby najdroższa i zakupiona u najlepszego producenta nie zachowa swoich właściwości, jeśli zostanie przeznaczona do cięcia nieodpowiedniego rodzaju metalu.
Poziomy twardości
Zostało wyróżnionych pięć kategorii twardości tarcz do metalu, oznaczonych kolejnymi literami alfabetu, rozpoczynając od E, a kończąc na T. Im wcześniejsza litera, tym miększa tarcza, choć trzy najbardziej miękkie tarcze są bardzo rzadko spotykane. Producenci mają obowiązek odpowiednio oznaczyć każdą tarczę i wprost podać wszystkie jej parametry. Literę oznaczającą klasę twardości znajdziemy obok liczby oznaczającej granulację ścierniwa oraz maksymalnej prędkości kołowej.
Artykuł sponsorowany







