Ponad 3 miliony kobiet w Polsce nie chodzi regularnie do ginekologa. Istotnym czynnikiem zniechęcającym Polki do badań ginekologicznych jest silne poczucie wstydu. Podczas pierwszej wizyty u ginekologa odczuwało go blisko 60% z nas. To wyniki z badania dotyczącego opieki ginekologicznej kobiet, które zostało zlecone na potrzeby II edycji kampanii „W kobiecym interesie” i pokazało dużą potrzebę edukacji. Dlatego celem tegorocznej kampanii jest zachęcenie kobiet do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja nt. sposobów pokonywania społecznych i psychologicznych barier w odbywaniu regularnych kontroli zdrowotnych.
Inicjatorem kampanii jest Gedeon Richter Polska, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet.
- W tegorocznej edycji kampanii chcemy zmierzyć się ze wstydem i go oswoić. Bariery są w nas, ale musimy sobie z nimi radzić, bo wstyd nie może ograniczać profilaktyki zdrowotnej. Dlatego hasłem II edycji kampanii jest „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”. Jako firma wspierająca kobiety i ich zdrowie czujemy też potrzebę realnego zaangażowania się w przywrócenie możliwości badań profilaktycznych i odciążenie placówek medycznych, które z powodu COVID-19 wykonywały świadczenia w bardzo ograniczonym zakresie. Mamy nadzieję, że nasza akcja spotka się z zainteresowaniem i mieszkanki Starachowic zechcą skorzystać z oferowanych przez nas bezpłatnych badań – mówi Aneta Grzegorzewska, rzecznik prasowa w Gedeon Richter Polska – firmie, która jest inicjatorem i organizatorem kampanii.
Starachowice będą już czwartą miejscowością na trasie mobilnego gabinetu ginekologicznego w tym roku. Podczas akcji odwiedzi on 10 miejscowości zlokalizowanych w województwach świętokrzyskim, małopolskim i śląskim, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne i USG.
Gedeon Richter Polska, którego misją jest troska o zdrowie kobiet, dostrzegł potrzebę edukacji kobiet w obszarze konieczności odbywania regularnych wizyt u ginekologa i stworzył w tym roku specjalną ulotkę-poradnik. Jest on dostępny online (www.wkobiecyminteresie.pl) oraz wręczany paniom, które zgłoszą się na bezpłatne badania w regionach, przeprowadzane w ramach kampanii (lista miast poniżej). W poradniku znajdują się przydatne informacje, jak się przygotować do wizyty, o co warto zapytać lekarza oraz jakie badania robić w różnych okresach życia kobiety.
Trasa bezpłatnych konsultacji ginekologicznych i badań dla kobiet w ramach II edycji kampanii „W kobiecym interesie”:
- 18 lipca - Sędziszów, Ośrodek Sportu i Rekreacji,
ul. Dworcowa 20A
- 19 lipca - Skarżysko-Kamienna, Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji - Hala Sportowa, ul. Henryka Sienkiewicza 34
- 25 lipca - Miechów, Centrum Kultury i Sportu - Kryta pływalnia, ul. Marii Konopnickiej 4
- 26 lipca - Starachowice, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Szkolna 14
- 1 sierpnia - Skawina, Basen Camena, Centrum Kultury i Sportu w Skawinie, ul. Żwirki i Wigury 11
- 2 sierpnia - Bochnia, kryta pływalnia przy Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji Bochnia, Proszówki 365
- 8 sierpnia - Piekary Śląskie, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Olimpijska 3
- 9 sierpnia - Dąbrowa Górnicza, Nemo Świat Rozrywki, Aleja Róż 1
- 15 sierpnia - Rybnik, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - pływalnia kryta Akwarium, ul. Jastrzębska 3A
- 16 sierpnia - Ruda Śląska, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - Stadion, ul. Czarnoleśna 14A
W każdym z miast badania trwają od godz. 10:00 do 16:00, ilość miejsc jest ograniczona, a zapisy odbywają się osobiście od godz. 10:00 w dniu akcji. Mapa miejsc, które odwiedzi mobilny gabinet ginekologiczny podczas akcji „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”, kalendarium badań oraz poradnik jak przygotować się do wizyty są dostępne pod linkiem: www.wkobiecyminteresie.pl
II edycja kampanii „W kobiecym interesie” została objęta honorowym patronatem Marszałka Województwa Świętokrzyskiego, a także miast, w których odbywają się akcje: m.in. Burmistrza Miasta Sędziszów, Prezydenta Miasta Skarżysko-Kamienna, Prezydenta Miasta Starachowice. Patronatem merytorycznym akcję objęło Polskie Towarzystwo Ginekologii Onkologicznej organizacje pacjenckie: Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości i Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Ginekologiczno-Onkologicznymi Magnolia. Partnerem akcji została również firma Intimex, która wypożyczyła ultrasonograf na bezpłatne badania w regionach.
[1] Badanie ilościowe (na próbie Polek N=1000 w wieku 16-65), badanie boosterowe (N=400 na reprezentatywnej próbie Polek w wieku 16-24 lat) oraz badanie jakościowe (pogłębione wywiady indywidualne (IDI), próba: 8 kobiet w wieku 18-22 lat (50%) i 23-26 lat (50%); mieszkające w Warszawie (50%) i Kielcach (50%)) przeprowadził na zlecenie Gedeon Richter instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w marcu 2020 r.








Napisz komentarz
Komentarze