Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 12:58
Reklama

Star 25 i 27 - następcy pierwszych modeli

W ramach wspomnieniowego cyklu, zainspirowanego 73 - letnią historią produkcji Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach, prezentujemy Naszym Widzom stara 25 oraz 27.
Kliknij aby odtworzyć

Następca stara 20 i 21 był produkowany w latach 1960 - 1975. Gotowych samochodów oraz podwozi po inne zabudowy wyprodukowano łącznie 118 tys. 293 sztuki. Wprawie wymiary zewnętrzne pozostały tu takie same, jak u poprzedników, ale pojawił się mocniejszy silnik benzynowy o mocy 95 KM, a od roku 1964 - 105 KM. Star 25 miał wydajniejszy układ hamulcowy i lepiej wyposażoną kabinę oraz ładowność już 4 tys. kg. Na przedniej osi zastosowano amortyzatory, co znacznie podniosło komfort jazdy. Z kabiny zniknęły kierunkowskazy ramieniowe; zastąpiły je świetlne - tzw. migacze. Stara 25 w wersji pożarniczej możemy obejrzeć na osiedlu Michałów w ramach starachowickiej Ścieżki Stara. Równolegle od 1962 roku zaczęto stosować w starze 27 wysokoprężny silnik Diesla polskiej produkcji o mocy 100 KM, który odznaczał się bardzo małym, bo wynoszącym 18 l na 100 km, zużyciem oleju napędowego. Dla porównania star 25 zużywał około 28 litrów na 100 km. Jeżeli przełożyć to na ówczesne ceny paliw, to star 27 był ;przeszło trzykrotnie tańszy w eksploatacji od wersji benzynowej. Starów 27 wyprodukowano w latach 1962 – 70 14 tys. 499 sztuk.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie małe

Temperatura: 5°C Miasto: Starachowice

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama