Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 11:45
Reklama

Stary 28 i 29, czyli powiew nowoczesności

Kontynuujemy naszą opowieść o kultowych ciężarówkach star. Dziś krótka historia modeli 28 i 29.
Kliknij aby odtworzyć

Stary 28 i 29 to już wyraźnie nowa generacja. Są większe od poprzedników, mają ładowność 5000 kg i nowoczesne, przestronne kabiny opracowane wspólnie z francuską firmą Chausson. Początek ich produkcji to rok 1968. FSC inwestuje wówczas m.in. w nowoczesną szoferkownię, lakiernię, kataforezę. Ale wróćmy na chwilę do roku 1965. Trwa w najlepsze produkcja starów 25 i 27, ale jest już gotowy prototyp stara 200. To samochód o ładowności 6000 kg, z dużo mocniejszym silnikiem. I tu właśnie powstał ogromny problem. Wiadomo bowiem, że w ciągu najbliższych lat nie uda się doprowadzić do uruchomienia nowoczesnej jednostki napędowej. Powstała więc przejściowa wersja starów 28 i 29. Pod względem gabarytów to już star 200, ale zespoły napędowe są zmodyfikowaną odmianą tych ze starów 25 i 27. Starów 29 w latach 1968 - 1983 wyprodukowano łącznie 95 tys. 270 sztuk, a jego dieslowskiego odpowiednika stara 28 w latach 1968-1989 powstało 120 tys. 677. Łącznie z taśm montażowych FSC zjechało 215 tys. 897 sztuk obu modeli. „28”- ka jest do obejrzenia na rondzie im. Zbigniewa Rafalskiego w Starachowicach, gdzie stoi jako eksponat plenerowej „Ścieżki Stara”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie małe

Temperatura: 5°C Miasto: Starachowice

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama