Stary 28 i 29 to już wyraźnie nowa generacja. Są większe od poprzedników, mają ładowność 5000 kg i nowoczesne, przestronne kabiny opracowane wspólnie z francuską firmą Chausson. Początek ich produkcji to rok 1968. FSC inwestuje wówczas m.in. w nowoczesną szoferkownię, lakiernię, kataforezę. Ale wróćmy na chwilę do roku 1965. Trwa w najlepsze produkcja starów 25 i 27, ale jest już gotowy prototyp stara 200. To samochód o ładowności 6000 kg, z dużo mocniejszym silnikiem. I tu właśnie powstał ogromny problem. Wiadomo bowiem, że w ciągu najbliższych lat nie uda się doprowadzić do uruchomienia nowoczesnej jednostki napędowej. Powstała więc przejściowa wersja starów 28 i 29. Pod względem gabarytów to już star 200, ale zespoły napędowe są zmodyfikowaną odmianą tych ze starów 25 i 27. Starów 29 w latach 1968 - 1983 wyprodukowano łącznie 95 tys. 270 sztuk, a jego dieslowskiego odpowiednika stara 28 w latach 1968-1989 powstało 120 tys. 677. Łącznie z taśm montażowych FSC zjechało 215 tys. 897 sztuk obu modeli. „28”- ka jest do obejrzenia na rondzie im. Zbigniewa Rafalskiego w Starachowicach, gdzie stoi jako eksponat plenerowej „Ścieżki Stara”.
Reklama
Stary 28 i 29, czyli powiew nowoczesności
Kontynuujemy naszą opowieść o kultowych ciężarówkach star. Dziś krótka historia modeli 28 i 29.
- 22.12.2021 13:00
Reklama
Reklama
Reklama







Napisz komentarz
Komentarze