Star 1142 to następca „dwusetki”. Choć „dwusetka” z ostatniego okresu produkcji i 1142 z początku produkcji, czyli z lat 1986- 94 na pierwszy rzut oka nie różniły się prawie wcale, to 1142 był praktycznie nowym samochodem. Przede wszystkim jego kabina była zaprojektowana całkowicie od nowa. Co bardzo istotne była odchylana i dająca duży komfort kierowcy z powodu doskonałego wyciszenia silnika, który znajdował się pod kabiną, a nie w jej wnętrzu, jak to było w poprzednich modelach starów. Sam silnik też uległ modernizacji, miał większy moment obrotowy, a późnej stosowano jeszcze mocniejszy silnik turbodoładowany typu T359E o mocy 170 KM. Tylny most to też nowa konstrukcja, jak również belka przedniego zawieszenia oraz wydajniejszy układ hamulcowy. Star 1142 był nieco dłuższy, miał ładowność zwiększoną do 6500 kg. Podsumowując star 1142 był samochodem na miarę swoich czasów - zaprojektowanym przez starachowickich konstruktorów i wykonanym przez starachowicką Fabrykę na wskroś nowoczesnym pojazdem ciężarowym średniej ładowności. Jednak pogłębiający się kryzys lat 80- tych i późniejsza zapaść gospodarki doprowadziły do ciągłego zmniejszania się produkcji tego modelu. Łącznie w latach 1986 – 2000 powstało 15 tys. 231 sztuk tych starów. Co ciekawe prototyp 1142, czyli star 12,5 tony, powstał jeszcze w 1975 roku. Opracowano go i wykonano w Ośrodku Badawczo - Rozwojowym FSC pod kierunkiem inż. Antoniego Chmielnickiego. Jednak ówczesny „klimat polityczny” nie pozwalał na wprowadzenie do produkcji tego ciekawego i ponadczasowego samochodu. Wielka szkoda. Star 1142 stoi na zabytkowej „Ścieżce Stara” w pobliżu zalewu Pasternik.
Reklama
Jest moc i komfort
Star 1142 to bohater naszego dzisiejszego odcinka serii o kultowych pojazdach byłej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach.
- 27.12.2021 14:45
Reklama
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze