Star 266 to efekt doświadczeń i myśli twórczej inżynierów ze Starachowic. To niewątpliwie najznakomitszy pojazd, jaki opuścił bramy starachowickiej FSC. Ze swoim poprzednikiem starem 660 łączył go tylko ten sam sposób przenoszenia napędu, ale próżno byłoby szukać wspólnych części oraz elementów konstrukcyjnych. Star 266 był od podstaw zaprojektowanym i co bardzo ważne sprawdzonym w ciężkich warunkach terenowych pojazdem. Był pojazdem praktycznie bezawaryjnym, produkowanym przez 27 lat z niewielkimi zmianami. Najlepszym testem dla naszych starów był udział w Rajdzie Paryż - Dakar w 1988 roku na trasie 12 tys. 800 km, gdzie obie polskie załogi dojechały do mety, a samochody nie sprawiły prawie żadnych kłopotów technicznych. W końcu lat 90- tych to właśnie star 266 był dominującym pojazdem w naszych siłach zbrojnych. Widząc doskonałość konstrukcji naszych starów, postanowiono przedłużyć im życie o kilkadziesiąt lat. Wojsko wdrożyło program modernizacji starów 266 do poziomu 266M2, stosując nowy blok napędowy oraz odchylaną kabinę. W przeciągu 10 lat zmodernizowano w ten sposób ponad 1600 pojazdów tyko w starachowickiej firmie AUTOBOX Innovation. Podobnie jak poprzednik star 266 doczekał się licznych zabudów specjalistycznych takich jak: straż pożarna, dźwig, podnośniki koszowe, koparki, cysterny, przewoźne warsztaty, wozy dowodzenia bojowego, radiostacje i wiele innych. Star 266 produkowany był w latach 1973 – 2001 w ilości 26 tys. 533 sztuk. Obecnie promuje historię naszego miasta jako eksponat „Ścieżki Stara” zlokalizowany przy rondzie Lecha Kaczyńskiego.
Reklama
Star 266 - najlepszy ze wszystkich
Kontynuujemy cykl poświęcony słynnym ciężarówkom ze Starachowic. W dzisiejszym odcinku uwadze Państwa poleca się star 266 - szczyt możliwości technicznych starachowickich konstruktorów.
- 31.12.2021 11:00
Reklama
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze